thetwomushrooms

Direktlänk till inlägg 29 juli 2014

Ätstörning.

Av Angy & Isse - 29 juli 2014 15:44

Hur tror ni det är att fastna i en ätstörning egentligen? Var går gränsen mellan att äta nyttigt och att inte äta alls? Var är gränsen mellan att träna för att man mår bra av det och att det träna för att man måste för att inte få ångest? Hur kommer det sig att vissa passerar de gränserna? Att vissa går från att äta normalt till att att äta mindre och mindre och tillslut svälta sig själv?

För ett tag sedan läste jag en bok, (De kallade mig Ise) den handlade om en tjej som i hela sitt liv spelat fotboll och efter mycket slit kommer hon med i landslaget. Hon älskar det men kan ändå inte riktigt glädjas över att få spela med dem eftersom hon bara ser alla fel hon gör. Hon tror att det är för hon är för tung och klumpig. Så hon börjar med att hoppa över frukosten och göra ett extra pass på gymmet. Sedan hoppar hon över lunchen och och börjar springa långa rundor innan skolan börjar. När lagkompisarna frågar om hon vill äta med dem efter träningen säger hon att hon äter hemma. Hemma säger hon att hon redan ätit. Tillslut äter hon kanske ett äpple om dagen samtidigt som hon tränar hårt. Hur tror ni det går?


Nu svävade jag iväg lite.  Jag vet faktiskt inte varför jag skrev det här egentligen men vi kan väl lika gärna gör en diskussion av det? Tror ni att vem som helst kan få en ätstörning? Har någon av er varit med om det? Någons kompis? Något du känner att du ville säga? Kommentera, snälla.

 
 
S

S

30 juli 2014 09:26

Jag tror linjen dras när man inte äter trotts att man är hungrig. Och när man är underviktig och fortsätter ändå. Men enligt mig bör man inte banta när man är ung alls (om man inte är allvarligt överviktig) eftersom man fortfarande växer. ^^

http://screamers.bloggplatsen.se

Angy & Isse

30 juli 2014 10:31

Nej, banta ska man absolut inte göra om man inte växt färdigt. Man kan ju få men för livet, liksom. Jag tror att det hälsosammaste är att äta på bestämda tider och träna i en lagom mängd. Och om man tränar mycket så måste man ju äta mycket också eftersom man behöver mer energi för att klara av att leva.

//Isabell

 
batmanbebis

batmanbebis

30 juli 2014 12:20

De flesta jag känner har en ätstörnig, för vad innebär det egentligen?
Alkoholister är ju såna som sitter utanför affären och luktar och är högljudda och ovårdade har vi ju fått lära oss...Fast så är det ju inte, många många människor dricker ohälsosamt.
Likaså med mat.
Vi äter fel, för mycket, för sällan, för ofta.
ALLA kan drabbas av en ätstörning.
Hur det kommer sig? Jag tror en del är ärftligt men jag tror också att man ska titta på samhället..Samhället vi lever i tillåter inte övervikt.
Linjen vid ett missbruk går när du tänker på det skulle jag vilja säga...När du funderar mycket kring mat, varför du inte äter eller varför du äter..
Jag jobbar i skola och ser barn som är sex år med ätstörningar, så det börjar tidigt och vi alla behöver vara uppmärksamma!

http://batmanbebis.bloggplatsen.se

Angy & Isse

4 augusti 2014 15:11

Det är verkligen hemskt att så unga individer har sådana tankar. En sexåring ska inte tänka på sådant.
//Isabell

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angy & Isse - 1 maj 2015 19:57

If we wait until        we are ready         we´ll be waiting for the rest of         our lifes. ...

Av Angy & Isse - 28 april 2015 15:17

Bästa frukosten?Hotellfrukost, helt klart.  Aldrig få ta ett glas vin igen eller aldrig få dricka en drink igen?Kan inte säga att jag har någon direkt erfarenhet av det och för mig vore det inte heller hela världen om jag aldrig skulle kunna dricka...

Av Angy & Isse - 13 mars 2015 11:50

Yo!Det var fett länge sedan jag bloggade känner jag, antar att det är för att jag inte har något roligt att skriva om och att jag aldrig får någon respons på det jag skriver. Våren är i alla fall här nu, den mycket efterlängtade solen skiner äntl...

Av Angy & Isse - 14 november 2014 10:53

Hej, det var ett tag sedan jag skrev nu. Jag har ju som jag skrivit tidigare tagit en paus från det här med bloggandet men det är en sak som jag verkligen måste få ur mig nu.  Även om jag inte har skrivit på några månader så har jag fortfarande log...

Av Angy & Isse - 22 augusti 2014 23:44

Uppdaterade cosplay planer för månaderna framöver! KÄNNER NI PEPPEN? x10000   Till Confusion:   Party x Party - Miku   Designen uppe till höger ska jag sy och sen ha på mig med min lilla grupp av nära vänner till Confusion i december, ...

Angy & Isse


Vi är två tjejer som bloggar om helt olika saker! Angy bloggar mest om Anime, Cosplay & Spel! Isse bloggar om HP, vardagen och lite vad hon vill! Kolla runt lite och se om det inte finns något du gillar. c:

Angy & Isse

Got a question ya punk?

136 besvarade frågor

Omröstning!

Yooo! Borde vi blogga mer??
 Hell yeah
 Hell no

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Muspekare typ

Angel Wing Heart

Ovido - Quiz & Flashcards